woensdag 19 februari 2020

Een SEO check: wat is dat?

Een SEO check is een scan om de status van de website te analyseren. Het geeft inzicht hoe goed de website is ingericht om online vindbaar te zijn en te blijven. Een SEO check geeft de webpagina eigenaar inzicht in verschillende punten. De SEO scan scant een webpagina op diverse punten en vervolgens een beschrijving geeft welke SEO-factoren verbeterd moeten worden.
Een website wordt op verschillende punten beoordeelt door de SEO check. Een SEO scan loopt de paginatitels na, de kopteksten en de paginabeschrijvingen. Daarnaast wordt de website gescand of de webpagina geen broken links bevat, omdat dode links een negatieve invloed hebben op de ranking in Google. Als laatst laat een betrouwbare SEO check zien hoeveel links verwijzen naar de webpagina. Al deze gegevens helpen om de positie te verbeteren in de organische zoekresultaten van Google.

Wat komt er allemaal bij een SEO check kijken?

Er zijn een aantal bedrijven die een SEO check aanbieden met een standaarddocument. Een standaarddocument geeft de ondernemer niet de correcte gegevens. Door middel van een scan krijg je een document waarin staat hoe de webpagina is opgebouwd. Een document geeft informatie over de snelheid van de website, dubbele content enzovoorts. Een document geeft inzicht wat de status is van de webpagina. Aan de hand van de verkregen informatie weet een SEO bureau welke elementen er geoptimaliseerd moeten worden, om zo de website beter vindbaar te maken. Een SEO check scant de volgende factoren:
  • On-page SEO factoren
  • Off-page SEO factoren
  • Techniek van de webpagina
Deze drie factoren vormen de basis voor zoekmachine optimalisatie. Zodra deze factoren geoptimaliseerd zijn, is de webpagina voorzien van een goede positie.

On-page optimalisatie

Factoren waar naar wordt gekeken tijdens een on-page optimalisatie zijn alle factoren die op de website zichtbaar zijn. Er wordt vaak gedacht dat on-page optimalisatie alleen content optimalisatie inhoudt, maar dat is nog niet alles. On-page optimalisatie is een proces waar dieper op wordt ingegaan dan alleen de content. Factoren die komen kijken bij on-page optimalisatie zijn:
  • Content
  • CTR
  • Gebruik van koppen (H1, H2, H3)
  • Optimalisatie van meta descriptions en titels
  • Websitestructuur

Off-page optimalisatie

On-page optimalisatie worden de elementen geoptimaliseerd die niet op de webpagina voorkomen. Het omvat de technische factoren van de website. Deze factoren tellen mee aan zoekmachine optimalisatie en is net zo belangrijk als on-page optimalisatie. Een voorbeeld van off-page optimalisatie is linkbuilding. Linkbuilding is een techniek die wordt toegepast om een website meer autoriteit te geven. Dit wordt gedaan door er voor te zorgen dat links naar de eigen website geplaatst worden op andere relevante websites. Hiermee laat je Google zien dat een webpagina belangrijk is.

Technische aspecten van de website

Tot slot de technische aspecten van de website. De technische aspecten spelen een grote rol voor de vindbaarheid van een website. Tijdens het optimaliseren van de techniek moet er rekening worden gehouden dat Google de techniek zo makkelijk mogelijk kan ‘lezen’. Zodra Google de webpagina eenvoudig kan indexeren, heeft dit een positieve invloed op de ranking. Factoren waar naar wordt gekeken tijdens de optimalisatie van de techniek zijn:
  • Laadtijd van de webpagina
  • XML sitemap en robots.txt bestand
  • Hosting van de webpagina
  • Responsive design
  • SSL certificering
Wil u ook checken hoe uw website er op dit moment voor staat? Doe dan de gratis SEO check bij Online SEO Specialist!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten